COLD DEPRESSION
– den “kalla depressionen”

Upplever du känslan att allt är för mycket? Att du inte hinner med allt du borde göra? Att du drunknar i all information och känslor som drar och sliter i dig än hit, än dit. Blir matt att du knappt ens orkar med vardagen och det mesta du tar dig an känns för mycket. Eller går du runt med en inre glöd av irritation över allt och alla och känner att det enda du vill vara är ifred?

Att då och då vara irriterad, behöva vara ifred, hämta energi och bara ta en paus från allt är inget konstigt. Men när känslan stannar kvar, kväver livslågan och lusten handlar det om något helt annat.

Negativ plågsam stress har för många blivit en familjemedlem och/eller en ständigt närvarande arbetskompis på jobbet, som även hänger vid sänggaveln och stör när vi försöker sova. När stress tar över ratten då vi kör, drivna av känslan att vi måste hinna tar över förnuftet utsätts både vi och andra för fara. Har du också märkt av en ökad bilist hets, livsfarliga omkörningar och höga hastigheter på vägarna? Stress påverkar också hur vi kör med oss själva? Vi ska hinna mer, ställer högre krav på oss själva och försöker med vår viljekraft surfa på effektivitetsvågen tills vi, om vi inte ändrar läget, drunknar i den.

Kärnan är en djup känsla av ensamhet, en rådande känsla av ångest och en förlust av mening.
“The Silence of the Soul” ett uttryck i kundaliniyogan.


Cold Depression – Kall depression


Informationssamhället spränger sig fram med armbågarna, högljutt och respektlöst. Erbjudande om storvinster och artroslindring ligger inbakade i förödande nyheter om enskilda personer som drabbats av förlust och våld. En nyhet (vilket är ett bisarrt uttryck i sammanhanget) börjar med reklam om den senaste Toyotan, därefter den öder stigna händelsen om en flicka som blivit mördad, sedan reklamklipp om tandkräm som glassar upp leendet, händelsen om flickan fortsätter och avslutas med WWF vädjan om stöd att rädda regnskogen. Uppdateringen med antal döda i corona är fäst på webben. Vi erbjuds en uppsjö av produkter, abonnemang till förbannelse, pinkoder, lösenord samtidigt som klimat hotet hänger över oss som en slak hängmatta fäst i trädgrenar vars rötter vi sågar av.

Den svårupptäckta depressionen!

Den kalla depressionen kommer gradvis och därför är den svår att upptäcka. Mattheten som sakta tar över, vi blir avtrubbade och förlorar kontakten med vårt inre liv.
För att överhuvudtaget känna eller uppleva någon form av mening eller tidsfördriv letar vi bland lättåtkomliga aktiviteter som kompenserar. Det kan vara alltifrån att ständigt zappa mellan tv-kanalerna, tillbringa timmar på sociala medier till stora finansiella risker och farliga äventyr. Det kan handla om en Mount Everest klättring, att utmana lagen, vara otrogen fast det är emot egna principer m.m.

Många går in i väggen, är sjukskrivna och medicinerar sig för att hitta något av kraft inombords eller avslappning för att ta sig ur stressen. Att dricka koffeindrycker har blivit ett naturligt sätt för många att hålla sig pigga och en “inne” dryck för tonåringar.

Vi är deprimerade men vi är så döva och okänsliga för oss själva, att vi inte känner det. Depressionen är därför “kall”. Detta leder oss till inre vrede och isolering från vår själ. Kall depression är när vi är avskurna från vår själ, vår inre källa, vår naturliga kraft och inte uppfattar inre vägledning.

Kroppen håller inte för trycket, vårt nervsystem pallar inte, våra organ orkar inte och vi hamnar i en spiral som tär på kropp, sinne och själ. Andetagen blir ytliga vilket medför att våra inre organ inte får den nödvändiga massagen de behöver. Kroppen får mindre av det syre sinnet kräver för att tänka klart. Vi glömmer det vi höll på med att göra och blir allmänt tankspridda eftersom vi fastnat i ett tanke-emotionellt-trassel som dränerar oss på energi .
Levern vår mest hårt arbetande organ som förutom mycket annat har till uppgift att rensa ut gifter överbelastas. Levern behöver syre. Levern behöver även uppbyggande mat. Men negativ stress som gått amok ger oss varken det ena eller det andra.

Min erfarenhet

När jag fick information om Cold depression – den kalla depressionen föll mycket på plats. När jag för tre år sedan hamnade i utmattningskänslan pga. av mitt dåvarande arbete blev jag sjukskriven Men jag blev bara mer utmattad av allt sjukkassa bestyr. Istället friskskrev mig och satsade alla kort på 8 dagar kundaliniyoga workshopen ” The Gift of Womanhood” med fantastiska Guru Rattana, en äldre klok kvinna med lång erfarenhet av KundaliniYoga och författare av en rad böcker med material som jag själv använder i egna yogaklasser. Att vara så uppstressad av inre stress som jag var och underkasta mig Guru Gattanas långa andningssessionerna var sååå utmanande. Till en början ville jag ut från rummet, slänga igen dörren, slänga in väskan i bilen och trampa gasen i botten för att komma ifrån. Men jag satt där jag satt, och försökte vrida mig ur känslan av obekväm. Men så hände det. Jag överlämnade mig till andetaget som andades mig och blev djupt berörd av den lilla rörelser som ger liv till mig och allt. Därifrån började en ny rörelse dansa i mig och jag fick kraft att sluta ett kapitel som skulle avslutats för länge sedan samt en hängivenhet till andetaget som sedan dess bara väcker mer och mer fascination (och frustation över hur lite plats det faktisk får).

Huskur för Cold depression

Börjar där du befinner dig. Kan du tänka dig 3 minuter, 10 minuter, en timme eller två? All förändring är obekväm, den känslan kommer vi aldrig ifrån, därför är det viktigast att börja på en nivå där vi klarar av att fortsätta då inspirationen lagt sig och längtan efter de gamla vanorna är starka.

  • Hitta en form av rörelse. Gå en runda, spring, ta dig till ett gym, simma eller hitta någon form av yoga, tai chi eller varför inte dans.
  • Andas djupa andetag genom att andas på bredden snarare än på längden. (När vi andas på längden andas med axlarna). Andas in genom att “sära” på bröstkorgen, använda mage och mellangärdesmuskelaturen och upp i bröstkorgen. Andas ut långsamt. Slappna av i käkarna och hela tungan ända ner till tungroten.
  • Drick mycket vatten.
  • Skriv dagbok eller släng ur dig alla ord som stockat sig inom dig. De du inte tänkt till slut, de du inte sagt och de som sätter igång dina drömmar och visioner.
  • Nyhetsfasta och reklamfasta – hopp över nyheter för en tid, titta istället på föreläsningar från TED talk eller från andra källor. Välj teve och radiokanaler utan reklam som dånar in i sinnet.
  • Anmäl dig till en kurs med högt till tak tillsammans med likasinnade. Varför inte en uttryckande konst och symbolpedagogik kurs där skapande språk används till att uttrycka känslor. Lär dig spela något instrument eller lär dig ett språk. Kurser av dessa slag finns i hela Sverige, ett bra tips är att kolla med studieförbunden och folkhögskolor.
  • Umgås med växterna i hemmet, vistas i naturen. Husdjur och andra djur.
  • Egna idéer…………….

Gå igenom – inte tillbaka!

Jag får alltid rynkor i pannan när jag hör uttrycket “det är en lång väg tillbaka” eller “hon är på väg tillbaka” när vi pratar sjukdomar. Vem vill tillbaka till hur det var, till en levnadsform som är en del av orsaken till utmattningen, sjukdomen eller missbruket? Depression kan vara dörren till livet som väntar, som “tvingar” oss befinna oss i det okända utanför trygghetszonen, ställa om rutiner med små handlingar, sätta de gränser vi behöver och täppa till utrymningsvägen tillbaka.

KundaliniYoga

Kundalini Yogan är en yogaform som är skräddarsydd för denna tid. I KundaliniYogan är andningen central och kopplad till olika rörelser och kroppsställningar, meditationer och Shavasan är den långa vilan som ingår i varje yogapass och är lika viktig som allting annat. Du kan läsa mer här


Talande film om rytmen i samhället idag.

Allt gott!
Sofi

Sofi