COLD DEPRESSION
– den “kalla depressionen”

Upplever du känslan att allt är för mycket? Att du inte hinner med allt du borde göra? Att du drunknar i all information och känslor som drar och sliter i dig än hit, än dit. Blir så matt att du knappt ens orka göra de där vardags måstena och det mesta du tar dig an verkar oöverstigligt. Eller går du runt med en inre glöd av irritation över allt och alla och känner att det enda du vill vara är ifred!

Att då och då vara irriterad, behöva vara ifred, hämta energi och bara ta en paus från allt är inget konstigt. Men när känslan stannar kvar, kväver livslågan och lusten -då handlar det om något helt annat.

Negativ plågsam stress har för många blivit en familjemedlem och/eller en ständigt närvarande arbetskompis på jobbet, som även hänger vid sänggaveln och stör när vi försöker sova. När stress tar över ratten då vi kör, drivna av känslan att vi måste hinna tar över förnuftet utsätts både vi och andra för fara. Har du också märkt av en ökad bilist hets, livsfarliga omkörningar och höga hastigheter på vägarna? Stress påverkar också hur vi kör med oss själva? Vi ska hinna mer, ställer högre krav på oss själva och försöker med vår viljekraft surfa på effektivitetsvågen tills vi, om vi inte ändrar läget, drunknar i den.

Kärnan är en djup känsla av ensamhet, en rådande känsla av ångest och en förlust av mening.
Yogi Bhajan kallade detta, “The Silence of the Soul”.


Cold Depression – Kall depression


Cold Depression är myntat av Yogi Bhajan som för många år sedan förutspådde att tiden vi nu lever i tid skulle komma att präglas av ett yttre tryck utan dess like. Tyvärr hade han rätt. Informationssamhället spränger sig fram med armbågarna, högljutt och respektlöst. Erbjudande om storvinster och artroslindring ligger inbakade i förödande nyheter om hur enskilda personer drabbats av förlust och våld. Vi erbjuds en uppsjö av produkter, abonnemang till förbannelse, pinkoder, lösenord, rosabandkampanjer samtidigt som klimathotet hänger över oss som en slak hängmatta fäst i trädgrenar vi sågar av från livets träd med vår livsstil.

Den svårupptäckta depressionen!

Den kalla depressionen kommer gradvis och därför är den svår att upptäcka. Mattheten som sakta tar över, vi blir avtrubbade och förlorar kontakten med vårt inre liv.
För att överhuvudtaget känna eller uppleva någon form av mening eller tidsfördriv letar vi bland lättåtkomliga aktiviteter som kompenserar. Det kan vara alltifrån att ständigt zappa mellan tv-kanalerna, tillbringa timmar på sociala medier till stora finansiella risker och farliga äventyr. Det kan handla om en Mount Everest klättring, att utmana lagen att vara otrogen fast det är emot egna principer m.m.

Många går in i väggen, är sjukskrivna och medicinerar sig för att hitta något av kraft inombords eller avslappning för att ta sig ur stressen. Att dricka koffeindrycker har blivit ett naturligt sätt för många att hålla sig pigga och en “inne” dryck för tonåringar.

Vi är deprimerade men vi är så döva och okänsliga för oss själva, att vi inte känner det. Depressionen är därför “kall”. Detta leder oss till inre vrede och isolering från vår själ. Kall depression är när vi är avskurna från vår själ, vår inre källa, vår naturliga kraft och inte uppfattar inre vägledning.

Kroppen håller inte för trycket, vårt nervsystem pallar inte, våra organ orkar inte och vi hamnar i en spiral som tär på kropp, sinne och själ. Andetagen blir ytliga vilket medför att våra inre organ inte får den nödvändiga massagen de behöver. Kroppen får mindre av det syre sinnet kräver för att tänka klart. Vi glömmer det vi höll på med att göra och blir allmänt tankspridda eftersom vi fastnat i ett tanke-emotionellt-trassel som dränerar oss på energi .
Levern vår mest hårt arbetande organ som förutom mycket annat har till uppgift att rensa ut gifter överbelastas. Levern behöver syre. Levern behöver även uppbyggande mat. Men negativ stress som gått amok ger oss varken det ena eller det andra.

Min erfarenhet

När jag fick information om Cold depression – den kalla depressionen föll mycket på plats. Jag kände igen mig och visste att jag haft denna form av depression många gånger. När jag förra året åter igen hamnade i utmattningskänslan pga av mitt dåvarande arbete blev jag sjukskriven. Eftersom det var länge sedan jag var sjukskriven ekände jag inte till det nya sjukförsäkringssystemet. Jag blev bara mer utmattad av alla uppgifter som skulle fyllas i och allt som skulle läsas. Jag friskskrev mig och anmälde mig istället till en kundaliniyoga kurs med mycket andning. Det var i denna kurs jag verkligen kom i kontakt med andetaget som nu är grunden för de kurser jag ger. Jag vet också med mig att jag behöver ta hand om mig själv för att inte hamna där igen.

Huskur för Cold depression

Börjar där du befinner dig. Kan du tänka dig 3 minuter, 10 minuter, en timme eller två? All förändring är obekväm, den känslan kommer vi aldrig ifrån, därför är det viktigast att lägga steget på en nivå där vi klarar av att fortsätta då inspirationen lagt sig och längtan efter de gamla vanorna är starka.

Här delar jag med mig från mitt egna medicinskåp

Hitta en form av rörelse. Gå en runda, spring, ta dig till ett gym, simma eller hitta någon form av yoga, tai chi eller varför inte dans.

Andas djupa andetag genom att andas på bredden snarare än på längden. När vi andas på längden andas med axlarna. Andas in genom att “sära” på bröstkorgen, använda mag och mellangärdesmuskelaturen och upp i bröstkorgen. Andas ut långsamt. Slappna av i käkarna och hela tungan ända ner till tungroten.

Drick mycket vatten.

Skriv dagbok eller släng ur dig alla ord som stockat sig inom dig. De du inte tänkt till slut, de du inte sagt och de som sätter igång dina drömmar och visioner.

Skriv dagbok eller släng ur dig alla ord som stockat sig inom dig. De du inte tänkt till slut, de du inte sagt och de som sätter igång dina drömmar och visioner.

Nyhetsfasta och reklamfasta – hopp över nyheter för en tid, titta istället på föreläsningar från TED talk eller från andra källor. Välj teve och radiokanaler utan reklam som dånar in i sinnet.

Anmäl dig till en kurs med högt till tak tillsammans med likasinnade. Varför inte en uttryckande konst och symbolpedagogik kurs där skapande språk används till att uttrycka känslor. Lär dig spela gitarr eller tala spanska. Kurser av dessa slag finns i hela Sverige, ett bra tips är att kolla med studieförbunden och folkhögskolor.

Umgås med växterna i hemmet, vistas i naturen.

Gå igenom – inte komma tillbaka!

Jag får alltid rynkor i pannan när jag hör uttrycket “det är en lång väg tillbaka” eller “hon är på väg tillbaka” när vi prata om sjukdomar. Vem vill tillbaka till hur det var, till en levnadsform som är en del av orsaken till utmattningen. Depression kan vara dörren vi kan gå igenom till livet som väntar, som “tvingar” oss att ställa om våra rutiner.

KundaliniYoga

Kundalini Yogan är förträfflig, det är en yogaform som är skräddarsydd för denna tid. I KundaliniYogan är andningen central och kopplad till olika rörelser och kroppsställningar, meditationer och Shavasan är den långa vilan som ingår i varje yogapass och är lika viktig som allting annat. Du kan läsa mer här


Att inte orka med är ett gott tecken. Cold depression är en samhällssjuka som jag tycket denna film ge uttryck för. En galenskap som vi kan komma till rätta med, genom att skapa en ny livsstil.

Allt gott!
Sofi

Sofi