Den mäktigaste expansion sker i ditt liv är du vet dina begränsningar och sedan har modet att släppa dem.
Yogi Bhajan

Kundaliniyoga är för alla och är specialutformat för den moderna människan. I tider då vi behöver navigera genom massiva informationsflöden, turbulenta världshändelser och en ökad stress i samhället behövs tekniker för att kunna centrera oss, hitta balans och landa in i närvaro, lugn och klarhet.

Kundaliniyogan erbjuder sådana tekniker. Yogaövningar som kan utföras av ALLA och som samtidigt är otroligt effektiva och snabbt ger resultat.

Kundaliniyogan har en skattkista av pass, andningstekniker, meditationer och mantran för att utveckla en vital livsstil, hitta lugnet, stärka kroppen, komma över upplevelser från det förflutna och skapa vårt liv framåt.

Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga som omfattar kroppsställningar, rörelsemönster, handpositioner, andningstekniker, fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer.

Kundaliniyoga är ett enhetligt och holistiskt system som ger energi, självkännedom och hälsa, såväl fysiskt, mentalt som emotionellt.

Alla oavsett ålder, kön, kondition eller tidigare erfarenheter kan alla göra kundalini yoga, oavsett om du aldrig gjort yoga, är stel som en galge eller smidig och redan i god kondition.  Du gör alltid yoga i din egen takt och det du kan utifrån dina förutsättningar.

Kundaliniyogan är tusentals år gammal, och kom till västvärlden i slutet av 60-talet, då Yogi Bhajan bestämde sig för att lära ut de dittills hemliga teknikerna.

”You have to bounce in life with joy. Your strength lies in your smiles and your songs.”

Yogi Bhajan

Hur går ett Kundalini Yoga pass till?
  • Intoning
    • Vi tonar in med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. Mantrat betyder ”Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen som för mig från mörker till ljus”.
  • Uppvärmning
    • Eventuellt börjar vi med några uppvärmningsövningar innan yogapasset, t ex någon andningsövning, mirakelböjen, ryggflex, katt och ko.
  • Yogapasset
    • Nu börjar själva passet. Inom kundaliniyogan består ett yogapass av en serie övningar (1-30 st) som görs i en viss ordning för att uppnå en viss effekt. Yogaövningarna är oftast mellan 1-3 minuter långa.
  • Avspänning – den långa vila
    • Nu kommer en stunds vila på cirka 15-20 minuter då effekterna från yogapasset integreras i hela dig.
  • Meditation
    • Nu är det dags för någon form av meditation (för det mesta någon mantrameditation med rörelse eller speciell mudra – handposition)
  • Uttoning
    • Vi tonar ut med mantrat SAT NAM tre gånger. Mantrat betyder ”Jag är sann” eller ”Sanning är min identitet”.

Medicinsk Yoga som idag används inom sjukvården, särskilt för hjärt och cancer patienter, är hämtat från KundaliniYogan. Ryggbesvär, missbruk och stresshantering är andra utmaningar som denna form av yoga kan råda bot på. Att skapa ett andningshål i almanackan för påfyllnad och distans till allt som ska göras är något vi alla behöver. Att under en stund glömma den man är för att umgås med sitt inre, sluta ögonen och öppna dem inåt för att lyssna, uppleva och vara.

 

Kundalini Yoga (1)