Kundalini är en naturlig kreativ kraft vi alla har tillgång till. För inte så länge sedan handlade utmaningen om överlevnad. Idag handlar det om överflöd, utmattning, informationsöverhettning, tristess och dopaminförvirring.

Med hänsyn till varandra i dessa Corona Virus tider – använd egen matta och kudde eller ta med dig örngott och skydd för madrass du får låna. Tvätta händerna. Nys i armvecket. Hälsa med ett leende istället för med händerna. All snuva är inte virus, det kan vara allergi också – det vet bara du. Drick gärna från egen flaska.

När vi som kultur vänder oss utåt och upphör att leva i samspel med vårt inre liv förlorar vi djupare mening och känslan av rotlöshet breder ut sig. Vi glömmer bort det heliga med leva och att vi är en del av något större. Den livsstil som på senare tid som utvecklas kör många av oss personligen på grund och vår sjukvård i botten Vårt nervsystem håller inte för trycket, vi blir utmattade och vår inre ekologi med organ, hormonsystem, körtlar, celler, blodomlopp går amok. Kundalini är livsgnistan, den kreativa kraften som gör oss skapande och medvetna.

Snabba fix livsstilen


Precis som tandläkaren inte lovar att vi inte får hål i tänderna bara för vi gör en årlig undersökning behöver vi hitta metoder vi dagligen kan använda för att upprätthålla hälsan. Yogan erbjuder härliga pass för hela kroppen. Men finns det inte utrymme i vardagen , kan vi ta oss an några av de 22 000 andetagen vi ändå andas varje dag. Medveten andningen, det jag kallar andningspausen är den överlägsna och kanske det enda snabba-fix metoden som verkligen fungerar.

I KundaliniYoga utforskar vi och tar användning av kroppens magnifika energier.


I Kundaliniyogan är de flesta kroppsrörelserna enkla och möjliga att individanpassas. Rörelserna eller statiska kroppshållningar är alltifrån mjuka inåtgående till kraftfulla och målinriktade. Vig eller stel som ett kylskåp? Välkommen! Varje pass tar oss någon gång utanför bekvämlighetszonen för att tänja på våra gränser, triggar personliga och kulturella trossystem och tankar vi har om oss själva. Passen har till syfte att stärka vår uthållighet och öppna upp för flödet av ny energi att röra sig friare i kroppen.

Din egna stund med dig själv med fokus på livet inom dig.

I ett pass är din andningen det centrala i varje rörelse. Du kommer få använda din röst eftersom den tillhör kroppen och är viktig för all kommunikation. Läkande rörelser i det inre så väl som yttre gör du till härlig musik eller tystnad. Varje gång mediterar du genom ett mantra eller någon andningsteknik. En längre vila ingår också i varje pass – här kan du somna en stund. Detta är din stund med dig själv där du vänder blicken inåt för att vara kontakt med världen i ditt inre. För att stå stadigt i tider av osäkerhet. Hämta kraft, fokus och låta hämmande tankar tappa kraften över dig. I kundaliniyogan är syftet att vi kan känna oss trygga i att leva och verka i vår egen kropp.

Vårens pass!
(ej vecka 15 istället för 16 som står skrivet)

Under 8 veckor kommer vi fokusera lite extra på de tre första chakrana. Krafulla center som bidrar till att vi känner oss hemma i världen, trygga i kroppen, är kreativa, kan sätta gränser, stresståliga och nå mål vi själva sätter upp. Samma chakran försvagas av oro, stress, missbruk, dåligt självförtroende. Även organen kommer få extra uppmärksamhet. Hjärta, lever, njurar m.m nämns så gott som alltid i samband med sjukdom. Är det inte dags att hyllar dem, aktivera kraften och värdesätter deras makalösa egenskaper. Som alltid delar jag olika andnings tekniker som stärker det neutrala sinnet, ett tillhåll för oss som är trötta på allt tanketjatter och stressen som föds av dess.

Här kan du läsa om hur ett pass går till. Klicka på bilden under.

Jag heter Sofi  Aronsson och är en multipassionerad kreatör, konstnär och yogalärare.  I 15 år har jag arbetat med den helande kraften i skapande språk och uttryckande konst. Jag har erfarenhet av och anordnar även workshop av skilda slag för små och stora företag, skapande skola projekt, kommun, landsting, folkhögskolor och egna privata. Sedan 1 1/2 år tillbaka arbetar jag även med yoga samt med andningspausen. Andningen får alltid ett stort utrymme i mina klasser.

Hjärtligt välkommen att
anmäla dig redan nu till nästa kursstart den 18/3 – 13/5!

Anmäl dig före 8mars till info@yogaprana.se
Inbetalningen till Bg.5032-0290 eller Swish 123-467 15 33 (F-skatt sedel).

Kvitto får du på plats.
Använd gärna ditt friskvårdsbidrag.


Bra att veta om du vill ta igen pass!


Om du av någon anledning missar ett pass är du välkommen att ta igen det genom att göra två under en eftermiddag eller i mån av plats i min måndagsgrupp i Hjortsberga. Jag har tyvärr ingen möjlighet att återbetala inbetald avgift, men du kan naturligtvis överlåta din plats till någon annan om något oväntat uppstår.

Kontaktuppgifter: Sofi Aronsson
Mobil; 070/4434467
mejl; info@yogaprana.se

Sofi