Den mäktigaste expansion sker i ditt liv är du vet dina begränsningar och sedan har modet att släppa dem.
Yogi Bhajan

Kundaliniyoga med medveten andning, vila och meditation.

I tider då vi behöver navigera genom massiva informationsflöden, turbulenta världshändelser och en ökad stress i samhället behövs tekniker för att kunna centrera oss, hitta balans och landa in i närvaro, lugn och klarhet. Kundaliniyogan erbjuder sådana tekniker. Yogaövningar som kan utföras av ALLA och som samtidigt är effektiva och ger snabbt resultat.

Kundaliniyogan har en skattkista av pass, andningstekniker, meditationer och mantran för att utveckla en vital livsstil, hitta lugnet, stärka kroppen, komma över upplevelser från det förflutna och skapa vårt liv framåt.

Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga som omfattar kroppsställningar, rörelsemönster, handpositioner, andningstekniker, fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer.

Kundaliniyoga är ett enhetligt och holistiskt system som ger energi, självkännedom och hälsa, såväl fysiskt, mentalt som emotionellt.

Alla oavsett ålder, kön, kondition eller tidigare erfarenheter kan alla göra kundalini yoga, oavsett om du aldrig gjort yoga, är stel som en galge eller smidig och redan i god kondition.  Du gör alltid yoga i din egen takt och det du kan utifrån dina förutsättningar.

Kundaliniyogan är tusentals år gammal, och kom till västvärlden i slutet av 60-talet..

“You have to bounce in life with joy. Your strength lies in your smiles and your songs.”

Hur går ett Kundalini Yoga pass till?
  • Intoning
    • Vi tonar in med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. ”Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen som för mig från mörker till ljus”.
      AD GURAY NAMEH, JAGAD GURAY NAMEH, SAT GUTRAY NAMEH, SIRI GURU DEV A NAMEH tre gånger.
      “Jag hälsar den ursprungliga visdomen, tidsåldrarnas visdom, den sanna visdomen och den stora osynliga visdomen”.

      Mina personliga tankar och min känsla för dessa ord.
      (Jag vänder mig inåt för att tacka, umgås och för att lära mig av den kraft som håller mig levande. Kraften som sköter mina andetag och mitt hjärta, mitt hormonsystem och läker sår. Kraften som ger mig idéer och uppslag och kraft att förverkliga dessa. Kraften som hjälper mig att se det som är sant och det som är skapat ur rädsla. Kraften som är kärlek).
  • Uppvärmning
    • Eventuellt börjar vi med några uppvärmningsövningar innan yogapasset, t ex någon andningsövning, mirakelböjen, ryggflex, katt och ko.
  • Yogapasset
    • Nu börjar själva passet. Inom kundaliniyogan består ett yogapass av en serie övningar (1-30 st) som görs i en viss ordning för att uppnå en viss effekt. Yogaövningarna är oftast mellan 1-3 minuter långa.
  • Avspänning – den långa vila
    • Nu kommer en stunds vila på allt mellan 10-20 minuter då effekterna från yogapasset integreras i hela dig.
  • Meditation ofta med något mantra
    • Nu är det dags för någon form av meditation (för det mesta någon mantrameditation med rörelse eller speciell mudra – handposition)
  • Uttoning
    • May the long-time sun /Shine upon you/ All love surround you/ And the pure light/ Within you/ Guide your way on/ Guide your way on sjunger vi 2 gånger.
    • Vi tonar ut med mantrat SAT NAM tre gånger. Mantrat betyder ”Jag är sann” eller ”Sanning är min identitet”.



Att skapa ett andningshål, en matta att landa på är något vi alla behöver i dessa tider. Att sluta ögonen och öppna dem inåt för att lyssna, uppleva och vara närvarande. Att landa i kroppen på en plats av stillhet och utforska för att använda inre kraft.

Medicinsk Yoga som idag används inom sjukvården, särskilt för hjärt och cancerpatienter är inspirerad av KundaliniYogan. Ryggbesvär, missbruk och stresshantering är andra utmaningar som kundaliniyoga är bra för eller användas tillsammans med traditionella metoder.

Min utbildning gjorde jag på Stockholms kundaliniyoga center med de mycket kunniga lärarna Anki och Klas. Jag har även deltagit i Guru Rattanas 8 dagars fördjupnings workshop “The gift of womanhood” och har fortsatt att inspireras av hennes jordnära sätt att leda kundaliniyoga och den visdom hon besitter. Guru Rattana har gett ut flera böcker i ämnet.
Tommy Rosen är en annan lärare som jag också är inspirerad av i mitt eget yoga utövande och i mitt ledarskap.


Mejlutdrag från kursdeltagare

Saknar redan dina yoga klasser, du är så jordnära och sån härlig inlevelser när vi yoga. Har yogat i 7 år men det är nu jag tänker yoga, andas och mår så bra.
“Kerstin”

Jag gör grodan, andas i 3 minuter och tänker på Dig med tacksamhet.
Jag försöker integrera alla Dina visdomsord.
Du får ofta påhälsningar av mina glädjefyllda tankar och känslor och jag mår så bra av allt Du lärt mig.
“Birgitta!

Uppskattar verkligen att du är avväpnande och “vanlig” och
inte så “gravallvarlig” som en del yogainstruktörer verkar… 
Lagom många i gruppen också och fin stämning!
“Marika”

Kundalini Yoga (1)