Den mäktigaste expansion sker i ditt liv är du vet dina begränsningar och sedan har modet att släppa dem.

Kundaliniyoga med medveten andning, vila och meditation är yogaformen med helhetseffekt.

I tider då vi behöver navigera genom massiva informationsflöden, turbulenta världshändelser och en ökad stress i samhället behövs tekniker för att kunna centrera oss, hitta balans och landa in i närvaro, lugn och klarhet. Kundaliniyogan erbjuder sådana tekniker. Yogaövningar som kan utföras av ALLA och som samtidigt är effektiva och ger snabbt resultat.

Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga som omfattar kroppsställningar, rörelsemönster, handpositioner, andningstekniker, fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer.

Med kundaliniyoga kan vi finna ett vitalt inre lugn, öka energin, stärka immunförsvaret och bli mer fokuserade på det som är viktigt.

Ätstörning, missbruksproblematik, ryggproblem, utmattning, hjärtpatienter, livsleda, Kol och astma

Kundaliniyoga är ett enhetligt och holistiskt system som ger energi, ett balanserat nervsystem och självkännedom såväl fysiskt, mentalt som emotionellt. Det är en yogaform som stärker ryggen. Den används även med framgång i olika former av missbruksrehabilitering och ätstörning problematik. Medicinsk yoga som är inspirerad av kundaliniyoga används i sjukvården, främst med hjärtpatienter och inom cancervården som ett komplement till traditionell sjukvård. Det finns även studie på att yoga två gånger i veckan under tolv veckor har märkbart positiv effekt på svår astma/KOL symtom.

Du gör alltid yoga i din egen takt och det du kan utifrån dina förutsättningar.

Alla oavsett ålder, kön, kondition eller tidigare erfarenheter kan alla göra kundaliniyoga. Välkommen du som är nybörjare, vig eller stel som ett kylskåp, smidig, känner dig utmattad, stressad eller är i god kondition. 

“You have to bounce in life with joy. Your strength lies in your smiles and your songs.”

Hur går ett Kundalini Yoga pass till?
  • Intoning
    • Vi tonar in med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. ”Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen som för mig från mörker till ljus”.
      AD GURAY NAMEH, JAGAD GURAY NAMEH, SAT GUTRAY NAMEH, SIRI GURU DEV A NAMEH tre gånger.
      “Jag hälsar den ursprungliga visdomen, tidsåldrarnas visdom, den sanna visdomen och den stora osynliga visdomen”.

      Mina personliga tankar och min känsla för dessa ord.
      (Jag vänder mig inåt för att tacka, umgås och för att lära mig av den kraft som håller mig levande. Kraften som sköter mina andetag och mitt hjärta, mitt hormonsystem och läker sår. Kraften som ger mig idéer och uppslag och kraft att förverkliga dessa. Kraften som hjälper mig att se det som är sant och det som är skapat ur rädsla. Kraften som är kärlek).
  • Uppvärmning
    • Eventuellt börjar vi med några uppvärmningsövningar innan yogapasset, t ex någon andningsövning, mirakelböjen, ryggflex, katt och ko.
  • Yogapasset
    • Nu börjar själva passet. Inom kundaliniyogan består ett yogapass av en serie övningar (1-30 st) som görs i en viss ordning för att uppnå en viss effekt. Yogaövningarna är oftast mellan 1-3 minuter långa.
  • Avspänning – den långa vila
    • Nu kommer en stunds vila på allt mellan 10-20 minuter då effekterna från yogapasset integreras i hela dig.
  • Meditation ofta med något mantra
    • Nu är det dags för någon form av meditation (för det mesta någon mantrameditation med rörelse eller speciell mudra – handposition)
  • Uttoning
    • May the long-time sun /Shine upon you/ All love surround you/ And the pure light/ Within you/ Guide your way on/ Guide your way on sjunger vi 2 gånger.
    • Vi tonar ut med mantrat SAT NAM tre gånger. Mantrat betyder ”Jag är sann” eller ”Sanning är min identitet”.


Att skapa ett andningshål och en plats att landa på är något vi alla behöver i dessa tider. Att sluta ögonen och öppna dem inåt mot inre värden och världen för att lyssna, uppleva och vara närvarande. Att leva i kroppen, bli du med organ, hjärtat, andningen, celldelning, hormoner och känna en slags häpnadsväckande känsla av det egna inre universum som är sammankopplat med det större och allt annat levande. Att känna oss trygga i den egna kroppen precis som den är, är en födslorätt och ha tillgång till en inre plats för återhämtning, kontemplation och översyn.

Min utbildning gjorde jag på Stockholms kundaliniyoga center under ett och ett halvt år med de mycket kunniga lärarna Anki och Klas. Jag har även deltagit i Guru Rattanas fördjupnings workshop “The gift of womanhood” och har fortsatt att inspireras av hennes jordnära sätt att leda kundaliniyoga och den visdom hon besitter. Guru Rattana har gett ut flera böcker i ämnet.
Tommy Rosen är en annan lärare som jag ständigt inspireras av i mitt eget yoga utövande och i mitt ledarskap.


Mejlutdrag från kursdeltagare

Saknar redan dina yoga klasser, du är så jordnära och sån härlig inlevelser när vi yoga. Har yogat i 7 år men det är nu jag tänker yoga, andas och mår så bra.
“Kerstin”

Jag gör grodan, andas i 3 minuter och tänker på Dig med tacksamhet.
Jag försöker integrera alla Dina visdomsord.
Du får ofta påhälsningar av mina glädjefyllda tankar och känslor och jag mår så bra av allt Du lärt mig.
“Birgitta!

Uppskattar verkligen att du är avväpnande och “vanlig” och
inte så “gravallvarlig” som en del yogainstruktörer verkar… 
Lagom många i gruppen också och fin stämning!
“Marika”

Kundalini Yoga (1)