KundaliniYoga är ett komplext, holistiskt och fascinerande system där inget lämnats åt slumpen. Allt har en betydelse.

Ett pass i veckan kan göra en enorm skillnad. Många längtar efter att få landa på mattan under hela veckan. Även den som är ny börjar snart känna saknad efter yogans effekter om hon eller han av någon anledning inte kan komma. Jag får ofta frågor efter varje pass och har därför plockat ihop flera av dem här för att du som vill ska få djupare inblick i KundaliniYogans filosofi. För visst är det spännande att veta, även om yogapassen förtäljer allt när vi gör!

Att få rå om sig själv, vända blicken inåt och ta sig an sina energier genom andning och rörelser. Den långa vilan har ett enormt värde för nutidsmänniskan. Många känner, andra hinner inte känna efter det som händer med livet i ett ansträngt livsutrymme där klockan verkar ticka snabbare, mindre hinns med och informationen om det mesta flödar in från alla håll. Men det finns hopp och genom att var och en filar på sitt och vägrar detta decenniets hysteri, väder blicken inåt för att bygga upp ett starkt nervsystem, leva i kroppen och öppna hjärtat. 1 person+ 1 person blir mer än 2 personer. Tänk då så många vi är som väljer att värna om den vi är och det liv vi har på olika sätt. Gemensamt gör vi skillnad.

Tider

För bästa effekt handlar det om att välja något att göra varje dag som tex en andningsövning på så lite som tre minuter – elva minuter. Ännu bättre är att välja ett pass. det finns alla slags pass, en del tar längre tid, andra är korta. Enligt Yogi Bhajan ta det:

40 dagar: Förändra en vana.
90 dagar: Bekräfta den nya.
120 dagar: Du är den nya vanan.
1000 dagar: Du behärska vanan.

Mantra, Meditation och Andning

3 minuter: Påverkar blodcirkulationen och det elektromagnetiska fältet.
11 minuter: Förändrar körtel och nervsystemet.
22 minuter: Balanserar och koordinerar de tre sinnena (det negativa, det positiva och det neutrala).
31 minutes: Påverkar cellerna och kroppens rytmer och alla lager av sinnets projektioner.
62 minutes: Förändrar hjärnans grå substans. Integrerar det omedvetna “skugg sinnet” och de yttre projektionerna.
2 ½ timmar: Håller det nya mönstret i det omedvetna som är omgiven av det universella medvetandet.

Ögonfokus vid olika meditationer

Tredje ögat – punkten mellan ögonbrynen

  • Stimulerar tallkottskörteln och sushmuna (den centrala nervkanalen i ryggraden).

Nästippen – För fingret mot nästippen samtidigt som du tittar. Ögonen korsas lätt och du kan hålla dem något öppna med fokus på tippen.

  • Balanserar ida, pingala, and sushmuna (vänstra, högra och centrala nervkanalen i ryggraden).
  • stimulerar hypofysen och pannloben: kontrollerar sinnet).

Hakan – Med slutna ögon med fokus på hakan och Måncentret.

  • Kylande och lugnande

På toppen av huvudet – Stängda ögon som rullats upp och tittar genom toppen av huvudet som kallar Kronchakrat.

  • Stimulerar tallkottkörteln och Kron Chakrat.

1/10 del öppen (9/10 delar stängda): Ögonlocken är lätta och avslappnande, separerade med en liten springa dem emellan. I flera kriyor finns instruktioner av Yogi Bhajan åt vilken riktning ögonen ska fokuseras.

Kroppslås

Kroppslåsen är medvetna muskelsammandragningar som vi gör för att hjälpa kroppen att förflytta den energi som genereras och frigörs under övningarna. De kroppslås som används mest beskrivs här.

Nacklåset

För att energi ska kunna strömma så fritt som möjligt mellan ryggraden och huvudet håller vi nackåset. Sträck nacken i rakt linje med ryggraden genom att föra huvudet och hakan bakåt utan att tippa framåt eller bakåt. Om du har lätt för att bli snurrig och yr under yogan så ska du tänka särskilt på att göra nacklåset så perfekt du kan. Under andningsövningar och meditation är det extra bra att hålla nacklåset.

Nacklåset hjälper huvudet att balansera rakt ovanför ditt hjärta. Vilket avlastar nacken samtidigt som det stillar sinnet och tankarna. Ryggen sträcks i en uppåtgående riktning samtidigt som den hjälper oss att leda rörelserna med hjärtat i motsats till att leda med huvudet som kan leda till att ryggen kurvas istället för att böjningen sker i höfterna.

Diafragmalåset

Detta lås används i samband med utandning, då du genom att dra in naveln mot ryggraden tömmer ut alla koldioxidladdad luft. Börja med ett rotlås som du drar upp mot naveln och därefter dra in magen “under” revbenen och håller ute andan en kort stund. Lossa låsen när du känner att inandningen kommer av sig själv.
Ett kraftfullt lås som ger och inger känslan av stabilitet. Att hålla ute andan signalerar också till reptilhjärnan – fight and flight – att allt är status quo och det parasympatiska systemet kopplas på. Systemet för avslappning.

Rotlåset

Krama samman musklerna i bäckenbotten. Börja kring anus och fortsätt med musklerna i underlivet och de nedre magmusklerna. Dra därefter upp rotlåset mot naveln (ditt center) eller mot hjärtat. Träna på att göra kniprörelsen i den ordningen tills du hittar de olika musklerna som finns i det här området. Genom rotlåset stärker du koncentrationen. Du täpper till energiläckage som gör att du tappar subtil kraftfull livsenergi genom att bevekas av rädslan som finns i djupa tankemönster.

Det finns flera anledningar till att stärka sin bäckenbotten. Starka muskler i det här området håller underlivet uppe, motverkar urinläckage och anses positivt i sexuallivet, för såväl män som kvinnor.

Gravida har god nytta av en stark bäckenbotten men ska enbart knipa med muskerna i bäckenbotten och undvika att inbegripa magmusklerna!

Yogaövningarna avslutas ofta med rotlåset eftersom det hjälper kundalinienergin att pressas upp längs ryggraden.

Kundalinikraft

”Kundalini” är en form av livsenergi som vi alla har enligt yoga. Med andra ord är det människans kreativa potential, det är allt vi kan bli. Därför är kundaliniyoga även en teknologi för självkännedom och ger möjlighet att komma i djupare kontakt med sig själv, hitta sitt verkliga jag, bli mera medveten om sina behov och mål i livet. Att väcka kundalinikraft handlar om att uppleva sin unikhet, att börja se och tro på sina förmågor, styrkor, kapacitet, att våga utveckla dem och hitta sin väg i livet. Utövande av kundaliniyoga kan leda till självförverkligande, glädje och lycka.

Kundaliniyoga och jag

Jag började med kundaliniyoga efter att jag under många år lidit av ryggvärk. Efter att genomlidit ett halvår med frozen shoulder och inte blev av med omgång nummer två blev jag desperat. Då jag som fri konstnär som skapade egna lagar då det gällde min kreativitet hade jag var det väldigt utmanande att finna mig i yogans ramar. Därför bestämde jag mig för hela utbildningen, det fanns trösklar jag visste jag till en början måste puttas över. Effekterna av andning, rörelser, vilan och meditationerna lät sig inte vänta. Yoga var inte något nytt men jag hade aldrig satt mig in i dess djupgående filosofisom är otroligt fashinerande. Att kundaliniyogan även handlade om den kreativa Shakti energin (den feminina) var överraskande eftersom det är den jag använder när jag skulpterar, målar och skriver. Jag är otroligt tacksam över att ha tillgång till Kundaliniyogans rika skattkista och gör och lär mig vidare för att kunna skicka vidare kunskap som upp och inlevelse.


Jag trodde jag skulle lägga in yogan i mitt liv, men nu har jag lagt livet i yogan.



Jag har ingen ryggvärk.
Sover bättre än jag någonsin gjort.
Den tunga utmattnings känslan är borta.
Jag känner mig alert, modigare och är mer kreativ.
Känslan av gladare vitalitet är härlig.
Jag lever närmare mina känslor och kan lättare ge uttryck för dem utan att fastna i dem. Och då menar jag alla känslor!
Jag har brutit med vissa mönster och vanor, även de mest rotade trossytem börjar att tappa konturer genom kundalinikraftens essens.

Lycka till med att testa och lägg märke till effekterna yogan har på dig! Berätta gärna eller skicka ett mejl!
Sat Nam
Sofi

Sofi