När öppnade du upp gomseglet för en riktigt äkta högljudd gäspning senast?

Håller du handen för att diskret trycka undan en gäspning? Sväljer den? Generar den dig? Har du gäspningar du hållit inne med sedan åratal tillbaka? Då är det dags, att släppa dem fria.

Gäspningen har fått en stämpel den inte förtjänar. Den värderas inte heller som den borde. Gäspningar är något vi generellt inte gör, särskilt inte bland folk och rätta mig om jag har fel – inte som kvinna. Att gäspa i andras sällskap är ett smärre ohyfsat beteende.

Sedan jag har läst “Just Breath” av Dan Brulé har jag vaknat upp för denna naturliga rörelse som händer av sig själv. Jag har gäspat i massor och är djupt imponerad av hur jag genom gäspningen kunnat fördjupa mig i andetagen.

Att kväva denna reflex är att tacka nej till kroppens egen fantastiska visdom. Andetaget rukskar oss ur stress och tankar för att bli avslappnade nog att sova, eller piggna till och bli alerta. Djur gäspar också, till och med fiskar. Själv har jag lagt märke till att min hund gäspar så fort hon är stressad.

Yawning is serious business. It´s time you start having fun with it.

Dan Brulé

Handlar gäspningen om att vara uttråkad?

Nej! Gäspningen är ett superbt och naturligt tillvägagångssätt att integrera, processa och skifta energi. Den är naturens egna sätt att sammanföra oss med vår energi, vår kropp, våra emotioner och våra känslor. Det för oss i kontakt med själen genom att ande-taget fördjupas.

När vi gäspar balanseras vårt nervsystem och gifter avlägsnas från kroppen. Käkarna blir avslappnande, det djupa andetaget tillför prana (livsenergi) och vi rensar ut systemet.

Gäspreflexen lyser även upp samma del av vår hjärna som associeras med empati, anknytning, lek och kreativitet. Den stimulerar hjärnans olika center och belöningssystemet…för visst är det skönt med ett riktigt ledig och omfångsrik andetag. Därför föreslår Dan att konferenser skulle börja med att alla gäspa ihop. För vem vill inte vara pigg, alert, kreativ och ingå i känsla av gemenskap under en konferens vars syfte är att utveckla arbetet med tillgängliga resurser och ärliga dialoger samt ökad trivsel på arbetsplatsen?

Att gäspa är helt gratis, kan utföras var som helst, när som helst och tar inte tid i anspråk. Gäspningen kan utföras nu i detta ögonblick, i bilen vid ett trafikljus och mitt i ett samtal. Den smittar också, gäspar en börjar andra att gäspa (gäller visst inte psykopater).

Ta nu ett andetag, sträck ut armar och nacke mot taket, öppna gapet och släpp fram ditt unika gäspljud. När du gäspar och stretchar, aktiveras lymfkörtlarna i din nacke, i dina armhålor och ditt immunsystem stärks. Tillåt andra att göra detsamma. Låt gäspningen få finnas och verka fritt i hemmetoch på arbetsplatsen, bryt med den nedärva uppfattningen och uppfostran du har om gäspning.

Utforska din gäspning! Dan menar på som vi gäsper lever vi, håller vi igen gäspningar så är det ett singnalemanent vi bör ta en titt på hur vi lever. Håller vi igen vårt eget liv? Kan det vara så läckert att genom att börja med att ta ut på gäspningar, bli mer öppna i livet. Testa;

Skapa dagliga gäspritualer!
Gör det målinriktat!
Gör det ofta och regelbundet!

Frid och fredens liljor
Sofi

Sofi