SHOP (1)Välkommen till mötesplatsen för kreativitet!

Jag ställde i förra veckan frågan till ett gäng tonåringar i en förberedelse klass från bl.a. Somalia, Syrien, Irak, Rumänien – När ska man sluta leka?

Svaren jag fick var alltifrån 2, 5, 18, 25, 30, 60 år. De hade alla rätt. För runt om i världen måste barn börja arbeta för tidigt. Men även om vi här i Sverige gärna säger att man kan leka hela livet är, det ett skapande jaget inget som vi kan ta för givet. Det måste underhållas, erbjudas plats och tillåtas att få finnas till.

Vi har utvecklat en kultur som under generationer hållit detta ”kreativa jag”, på svältkost, nonchalera det och försökt uppfostra det till att bli en ”bra och förutsägbar människa”. Vem som håller i tömmarna är svårt att veta, och spelar heller ingen roll. System bygger på att många tycker och tänker samma sak, och vem som vill kan börja tänka annorlunda. 

En spännande tid där Sapiens och Ludens ingår i ett samarbete.

Homo Sapiens har gjort sitt, och  vi har mycket kunskap under en lång epok av teknisLeft and Right brain function illustrationk utveckling där de kvalitéerna i vänstra hjärnhalvan fått det stora utrymmet.

Det är nu Homos Ludens som är mänsklighetens nya utvecklingsfas,  berättas det om både här och där.Homo Ludens –  den lekfulla människan. Leken är kreativitetens och innovationens rötter har sitt huvudkontor i ”den högra hjärnhalvan” även om Ludens använder sig av båda.
Lyssna  gärna till radioprogrammet det filosofiska rummet om Homo Luden http://t.sr.se/O2rDqS

Skapande skola?

Jag jobbar med alla åldrar och grupper med lek – kreativitet – innovation och då bl.a. med skapande skola. När jag fick rådet genom en av mina uppdragsgivare att vara med och visa upp det jag gör och komma med i en katalog för just SKAPANDE SKOLA, arrangerat av Regionkontoret, tyckte jag det var en superb idé. Men efter att ha tagit del av kraven för detta –  för att vara medlem i KonstCenter som har dessa regler….  

—————————————————————————————————————-
??????????????????För medlemskap i Kc krävs att den sökande är yrkesverksam konstnär. Bedömningen av yrkesverksamheten sker utifrån nedanstående uppfyllda meriter och sammanvägs med regionstyrelsens bedömning av den sökandes arbeten.
A. Konstnärlig högskoleutbildning. (5 år)
B. Finns ej högskoleutbildning måste yrkesverksamheten beskrivas utifrån en kombination av nedanstående punkter (1-4) och omfatta minst fem år.
1. Separat utställning i seriös utställningslokal, galleri, kommunal salong, annan lokal. Tid och plats anges.
2. Jurybedömd utställning m.m m.m!
(mitt vald av bild är att jag tycker byråkratispråket där varje bokstav står i givakt som små soldater, är avhumaniserade och saknar rytm, form och hjärta. Jag hoppas evinnerligt att detta språk går i graven för ett  som går att förstå)
———————————————————————————————————————–

…är jag glad att jag inte tillhör denna kriterier överhuvudtaget.
Gedigen utbildning och ökända gallerier är bra och passar vissa, men lite mer nyanser hade jag väntat mig av en myndighet som så ofta förespråkar ”utanför boxen tänk”. Själv jobbar jag för att den kreativa energin ska bli tillgänglig för alla eftersom alla är kreativa i sitt original. Fantasin ska hedras och experimenterandet ska vara fritt från krav att bli något i alldeles för tidigt skede. Kreativitet och skapande språk ska ha ett självklart utrymme i skolan och i skolschemat, på arbetet, i självutveckling,i galan idéer, mellan människor och i kulturkrockar………  

Hur hantera den statliga instansen vår fantasi och kreativitet då vi växer upp.

Jag känner även många passionerade skapande människor som knappt härdar ut som lärare i  utbildningssystemet. Jag blir själv ganska förtvivlad över alla barn som vill kopiera det jag gör, använda mina mallar och inte tycker det de skapar är tillräckligt.

En statlig instans som även var obligatorisk under den tid av vår levnad då vi var som mest fantasifulla i oss själva, samtidigt  mottagliga för omvärlden tankar och livsstilar. Skolan som var och är nu passar långt ifrån alla även om den passar en del.

Jag håller med Sir Ken Robinsons att utbildningssystemet behöver en revolution. Titta gärna på hans mycket tankeväckande TedTalk som laddats ner  mer än 40 miljoner (se nedan).

Att hitta tillbakaMänniskan leker bara när hon i ordets till vårt lekfulla jag gör oss kreativa. Det försätter oss i kontakt med vår potential och finurlighet att lyssna in på de idéer vi får för att sedan hitta sätt att förvekligas dessa. För detta  kan utbildning behövas behövas men ännu mer en tro på vår förmåga och en stor portion envishet.
Ingen är för oansenlig eller dum, ALLA har denna kraft eftersom den liksom vi är en del av evolutionen. För visst behöver vi leka med tanka och tillåta i ny banor som inte är ympade på de gamla rotsystemet när det gäller utbildnings-systemet, jobb, ekonomi, naturen, krig maten vi äter. Bejaka kärlek, respekt och mänsklighet kärleksfulla värden!

Hur mycket lek har du i ditt liv?
Vad gör du med dina idéer?
Vilken inverkan har skolsystemet haft för dig?
Vad kan du göra idag för att ditt kreativa jag ska trivas?

Mellan nuet och visionen lever kreativiteten!

                  Jag önskar dig en sagolik vecka”

mandala klippt_redigerad-1

 

 

 

Sofi