Välkommen till skapandets kuperade och äventyrliga landskap av färg, form, ord och rytm för barn och ungdomar. Jag har en lång och bred erfarenhet av skapande skolprojekt och brinner för det fria skapandet, kreativiteten och fantasin som en av den viktigaste naturresursen vi människor besitter och är menade att tillföra världen.

Fantasi och Skapande

Barns förmåga att fantisera och skapa egna världar är en grundpelare för deras kognitiva och emotionella utveckling. Genom fantasifulla lekar lär sig barn att lösa problem, utveckla empati och förstå komplexa sociala situationer. Den magiska världen av sagor är en perfekt grogrund för denna utveckling. När barn lyssnar på eller skapar egna sagor, låter de sin fantasi flöda fritt, bygger nya världar och karaktärer som både utmanar och inspirerar dem.

Kreativt Skapande: Papiermaché och Finmotorik

Papier Mache är en lustfylld skaparmetod som lockar fram fantasin och lek genom att använda skräp. Det finns heller inga specifika regler. Alla blir en återvinnare. Papier Mache är en fysisk skaparform där barnen får riva och slita i papper, kladda med lim, klippa i kartong och hönsgaller, pilla med pärlor, knyta snören, färga med silkespapper, dekorera med allsköns krimskrams och oemotståndligt stjärnglitter. Denna process främjar inte bara deras finmotoriska färdigheter utan också deras förmåga att visualisera och genomföra sina idéer.

Rörelse och Kreativitet: Dans

Dans är en uttrycksform som kombinerar fysisk rörelse med kreativitet. Genom dans får barn möjligheten att uttrycka sig utan ord, att låta sina kroppar berätta historier och känslor. Varje rörelse, varje steg, är ett uttryck för deras inre världar. Dansen stärker deras kroppar, förbättrar deras koordination och balans, samtidigt som den uppmuntrar dem att använda sin fantasi för att skapa och tolka musik och rytmer på unika sätt.

Astrid Lindgren

Kreativt Skrivande

Att kunna formulera sig och använda ord är en grundläggande färdighet för barnens kognitiva utveckling och kommunikation. Genom att uttrycka sina tankar och känslor i ord, utvecklar de sitt språk och sin förmåga att tänka kritiskt och reflektera. Kreativt skrivande, såsom att skapa egna berättelser och dikter, stimulerar fantasin och hjälper barn att hitta sin egen röst. Att skriva med penna är också viktigt för finmotoriken; det stärker handens muskler och koordination, vilket är avgörande för att kunna skriva tydligt och effektivt. Den taktila känslan av pennan mot papperet skapar en starkare koppling mellan tanke och uttryck. Att öva på att skriva för hand främjar dessutom koncentration och fokus, vilket är värdefullt i alla lärande sammanhang. Sammanfattningsvis är både det muntliga och skriftliga språket centrala för barnens utveckling och deras förmåga att kommunicera och uttrycka sig i världen.

Medveten Andning

Är det inte dags att införa medveten andning i tidig ålder? I dagens digitala era, där plattor och sociala medier ofta distraherar och överstimulerar, blir behovet av andningspauser ännu viktigare. Dessa pauser hjälper barn att hantera stress, öka sitt välmående och förbättra sin koncentration. Genom att stanna upp och andas medvetet kan de bättre hantera de utmaningar som kommer med ständig uppkoppling och digitala distraktioner.

Medveten andning främjar också god sömn och allmänt välbefinnande. Genom att göra andningspauser till något naturligt, precis som tandborstning, hjälper vi barnen att vara grundade i kroppen. Genom att integrera dessa pauser får barnen ovärderliga verktyg för både nuet och framtiden


SKAPANDE SKOLA PROJEKT


Varje skolklass ett trädgårdsland

Enligt mitt tankesätt kan varje skolklass liknas vid ett trädgårdsland med olika blommor och kryddväxter, där varje individ har sin unika rytm och personlighet. Trots sina olikheter delar de alla samma kraft – den kraften som driver deras skapande potential. Precis som blommorna i en trädgård behöver olika förhållanden för att växa och blomstra, behöver barn olika former av uttryck och stöd för att utveckla sin kreativitet och sina talanger.

Att uppmuntra barn att utforska och uttrycka sig genom konst, musik, skrift och andra kreativa medel är som att ge dem näring och vatten för deras växtprocess. Varje barns unika uttryck berikar skolklassens gemenskap och bidrar till en miljö där kreativitet, självuttryck och lärande blomstrar på naturlig väg. Genom att omfamna deras mångfald och uppmuntra deras skapande förmåga, skapar vi inte bara en harmonisk miljö utan också en plats där varje individ kan växa och blomstra till sin fulla potential.

Matti Bergström
läkare och professor i neurologi

Det kreativa rummet är:

  • Utrymmet för barn och ungdomar att kravlöst leka med inre och yttre verkligheter.
  • Att fritt experimentera med fantasi och idéer.
  • En frizon utan bedömningar och krav, där ord som fint och fult har mindre betydelse.
  • En plats att utforska färgkombinationer, former, formuleringar och rytmer.
  • Ett kreativrum där skaparmetod, material, idéer och inre bilder utmanar till eget tänkande i en kreativ process, i eget arbete eller i team.
  • Där inte vilda fantasier måste hållas tillbaka för att de verkar omöjliga eller inte blir förstådda av någon annan.

Grimslövskolans skapande skola projekt

I mina workshops förbereder jag ett tryggt utrymme för kreativitetens gynnsamma kaos, från idé till färdigt alster och ordning.

Sagan om gift!
Det var en gång en tjej och en kille som ville gifta sig men en svamp ställde sig i vägen för att förgifta dem. Men tjejen och killen lyckades ta sig förbi genom att spruta grädde på svampen och allt slutade gott! Åk 8 Teleborgskolan

Jag har haft glädjen att jobba med kreativitet  de senaste 20 åren i företag, privata grupper och mängder av skapande skola projekt både i Sverige och i Israel. Jag är själv självlärd PapierMâché konstnär som skapat min egen värld här hemma i min ateljé.

Utbildningar
– Symbolpedagog (saga, måleri, dans, drömmar)
– Nlp coachning,
– Lösningsfokus steg 1 och 2
– Frigörande danspedagog
– Yogalärare – http://www.yogaprana.se
– Medveten Andning – http://www.andningspausen.se
– Psykologi, sociologi på Stockholms universitet


Historiskt sett har människor skapat konst och berättelser utan formell utbildning och konstnärstitel, vilket visar på vår medfödda förmåga och behov att uttrycka och utforska världen genom skapande språk.

Ljungfälleskolans skapande skola projekt för särskolan.

Hur det går till!

Kontakta mig och berätta om era tankar runt skolprojektet. Vi träffas live eller via nätet och blandar våra idéer och från vår erfarenhetsbank tills det känns rätt och alla känner inspiration.

Skapande skola på varje fritidsgård i hela Ystads kommun. Jag som papier mache kreatör och två andra pedagoger inom dans och musik var involverade. Jag besökte 12 olika fritids och där fick eleverna skapa något i papier mache samt fick uppgiften att skapa en bit av en orm med hönsnär, papper och klister samt färger, silkespapper och glitter. Projektet avslutades med att 700 barn med föräldrar samlades i en stor park och varje fritidsgård kom med sina delar till jätte orm som sattes samma till sång och dans. Efteråt fick ormen smycka kommunhuset.

Några skolor jag jobbat med:

  • Gårdsby förskola
  • Alvesta och Hovshaga bibliotek
  • Vislanda kyrka
  • Alla fritidsgårdar i Ystads kommun
  • Skatelövsskolan F-åk6
  • Teleborgsskolan åk 9 samt särskolan
  • Ulriksbergsskolan
  • Konst och designskolan i Växjö
  • Moshe Dajanskolan i Ranana, Israel
  • Skapande kurs med israeliska och palestinska ungdomar tillsammans
  • Norregårds särskola
  • Grönkullaskolan
  • SIP
  • Ljungfälle
  • Bäckarslövsskolan    
  • Hjortsbergaskolans personal
  • Ensamkommande då jag under många vikarierade och var fast anställd i Växjö kommun.
  • Psykologi, sociologi på Stockholms universitet

Kontakta mig för mer information eller boka tid för ert projekt:


Det är nu möjligt för personalen som en del av skapande skola projektet och utan extra kostnad att ta del av den inspirerande föreläsningen Andningspausen. Andetaget är det enklaste, och mest effektiva sättet att värna om hälsa, hantera stress, stärka immunförsvaret och hålla sig alert. Här kan du läsa mer.

Önskas enbart en föreläsningsworkshop går det också bra.

Ur Reggio Emilias dikt
Barnet har 100 språk