Ditt ovärderliga Andetag

Vi måste andas in för att andas ut vilket inte låter värst märkligt. Det är ju självklart kanske du tänker. Men faktum är att de flesta av oss andas fel och går därmed miste om all den livsenergi varje andetag kan ge oss, samt andra fenomenala ”bi”verkningar. Håller vi andan för länge skulle vi dö om det inte vore för den instinktiva mekanism som sköter andetaget oavsett vår vilja. Andningen rör sig i bakgrunden av vårt liv i vått och torrt, i motgång och i medgång. Inandning och utandning fyller olika funktioner som vi medvetet kan utnyttja genom olika tekniker och genom att andas medvetet. Vi har andats sedan vi var elva veckor gamla för att träna oss inför livet utanför livmodern och kommer andas tills vi dör.

23 000 andetag och 70 000 tankar

Att hitta tillbaka till andetaget är att hitta tillbaka till sig själv, sin rytm och kan appliceras på precis allting. Ge och ta, inflöde och utflöde. Vi andas 23 000 andetag och tänker runt 70 000 tankar dagligen. Tankar, emotioner och känslor samspelar och påverkar andetaget, men andetaget kan också påverka tankar, känslor och emotioner. Tyvärr är de flesta tankar vi tänker laddade med negativa känslor och katastroftankar om allt som kan inträffa. Känslor som dagligen matas genom nyhetssändningar. Detta kan skapa negativ stress som blir en ingrediens i våra dagliga vanor och röra sig så djupt inom oss att vi inte ens är medvetna om hur det är fatt med oss. Det sorgliga är att lugnande medel har kommit att bli en naturlig lösning på problem som har med oro och sömn att göra. I själva verket är det andetagen som är de mest naturliga, eftersom de är kopplade till nervsystemet och resten av kroppen. Medicin kan behövas, men vare sig det är så eller inte, kan medveten andning alltid vara behjälplig.

Önskar du emellanåt att du hade tillgång till ett dundermedel, utan biverkningar som får dig att slappna av, bli mer alert, fokuserad och kreativ? Något som inte kräver att du tar dig någonstans eller tar en massa tid i anspråk? Det har du! Faktum är att du redan gör det. ANDAS.
Det enda du behöver göra är att andas medvetet i några minuter.


Kundaliniyogan erbjuder en uppsjö av fantastiska andningstekniker som kan användas utan att göra yoga. Mediyoga som idag används i sjukvården, främst för hjärt och lungpatienter, cancersjuka och för missbruksproblematik är plockat från Kundaliniyogan.

Kursen är praktisk och anpassad till 2000 talets vardagsliv.

Det handlar inte att bli bra på andning och meditation utan på att leva. En investering i ditt andetag dagligen och medvetet ger mångfaldigt tillbaka.

Det bästa med det medvetna djupa andetaget är att det kan utföras var som helst och när som helst. I bussen, i kön, före jobbintervjun, innan beslut, när oron sätter igång, under natten, när tankar gå amok, när vi tappar fotfästet. När du investera i dina andetag blir du mer lyhörd för kroppens behov och signaler i tid samt uppmärksam på intuitionens direktiv.


You can achieve what you want, just relate to your own breath of life. That is God in you. Never breathe unconsciously and never waste a breath on negativity. Feel (the breath) in your consciousness, feel it in your body. Feel it in the mind, and the soul will awaken. 

Yogi Bahajn

Min intention är att du förälskar dig i ditt andetag för att därifrån utveckla en livslång medveten relation er emellan. Kursen är lättsam med andetaget i centrum. För att du enkelt ska kunna fortsätta på egen hand efter kursen, finns både film och en e-bok om andningsteknikerna du provat på samt tips på hur du skapar en ny och hållbar vana med ditt oumbärliga andetag.

Tvivlar du på mirakel? Ta ett djupt andetag. Tvivlar du fortfarande? Fortsätt andas och det kommer gå det upp för dig att allt är ett mirakel.

Min utbildning till yogalärare pågick under 13 månader med 240 timmar av lärarledd undervisning under åtta träffar. Mellan träffarna fick vi yoga och andningsövningar som skulle dokumenteras samt leda pass och delta i minst 20 pass. Efter det har jag även gått en 8 dagars workshop med Guru Rattana med stort fokus på andning. Sedan ett år tillbaka har jag lett egna pass i yoga. Men andning har haft en stor del av mina andra workshops med dans, kreativitet och personlig utveckling jag lett under 20 år.