Investera i ditt andetag!

Jag erbjuder en lättsam workshop med en hänförande föreläsning om andetaget blandat med andningsövningar, enkla kroppsrörelser för ryggen som alla kan utföra och om kopplingen mellan andetaget och stress. Vårt andetag är grogrunden och bästa investeringen till ett hälsosamt och vaket liv i kroppen, skärpt sinne och äkta glädje. Kontakta mig för mer information angående:

  • Kurstillfällen jag med jämna mellanrum arrangerar
  • Önskar arrangera kursen på din ort
  • Boka tid för privatsession
  • Anordna kursen på din arbetsplats eller under en konferens

Andetagets rörelse är grundlagen för en balanserad och hållbar livsstil. Ingen kan lägga alla kort på enbart in eller utandning. Håller vi andan för länge skulle vi dö om det inte vore för den instinktiva mekanism som sköter andetaget oavsett vår vilja. Förmodligen är det just därför vi tar det för givet. Andningen rör sig i bakgrunden av vårt liv i vått och torrt, i motgång och i medgång. Vi har andats sedan vi var elva veckor gamla för att träna oss inför livet utanför livmodern och kommer andas tillsvi dör. Men hur är de med alla andetagen där emellan?
Kundaliniyogan erbjuder en uppsjö av fantastiska andningstekniker som kan användas utan att göra yoga. Mediyoga som idag används i sjukvården, främst för hjärt och lungpatienter, cancersjuka och för missbruksproblematik är plockat från Kundaliniyogan.


“I do my job like I breathe — so if I can’t breathe I’m in trouble.” 
― Karl Lagerfeld

Det gamla ordspråket ”Ta ett djupt andetag” är viktigare än någonsin.

Att hitta tillbaka till andetaget är att hitta tillbaka till sig själv, sin rytm och kan appliceras på precis allting. Vi andas 23 000 andetag och tänker runt 70 000 tankar dagligen. Tankar, emotioner och känslor samspelar och kan både driva på och sätta krokben för våra intentioner. Tyvärr är de flesta tankar vi tänker laddade med negativa känslor och katastroftankar om allt som kan inträffa. Känslor som dagligen matas genom nyhetssändningar. Detta kan skapa negativ stress som blir en ingrediens i våra dagliga vanor och röra sig så djupt inom oss att vi inte ens är medvetna om hur det är fatt med oss. Det sorgliga är att lugnande medel har kommit att bli en naturlig lösning på problem som har med oro och sömn att göra. I själva verket är det andetagen som är de mest naturliga, eftersom de är kopplade till nervsystemet och resten av kroppen. Medicin kan behövas, men vare sig det är så eller inte, kan medveten andning alltid vara behjälplig.

Jag har själv lidit av sömnsvårigheter under många år, inre stress, ryggproblem och två halvårslånga forzen shoulder värk, vilket var en stor anledning till att jag valde gå yogautbildningen.

TIPS! Utveckla din relation med ditt andetag även när du mår bra är bästa investering för livets alla väderlekar.

Varje andetag är förenad med naturen som tar emot det koldioxid vi andas ut och ger ifrån sig syre vi andas in.

Andningspaus

  • lugnar ner tankarna
  • stärker nervsystemet
  • självkännedom
  • ökar kreativiteten och fokuseringsförmågan
  • syresätter blodet
  • lättare att hantera negativ stress
  • stärker immunförsvaret
  • förser kroppen med ”prana” (livsenergi)
  • rensar ut slaggprodukter ”apana”
  • hantera fight and flight, överlevnadsinstinkten
  • bättre sovvanor

Kursen är praktisk och anpassad till 2000 talets vardagsliv.

Det handlar inte att bli bra på andning och meditation utan på att leva. En investering i ditt andetag dagligen och medvetet ger mångfaldigt tillbaka.

Det bästa med det medvetna djupa andetaget är att det kan utföras var som helst och när som helst. I bussen, i kön, före jobbintervjun, innan beslut, när oron sätter igång, under natten, när tankar gå amok, när vi tappar fotfästet. När du investera i dina andetag blir du mer lyhörd för kroppens behov och signaler i tid samt uppmärksam på intuitionens direktiv.


You can achieve what you want, just relate to your own breath of life. That is God in you. Never breathe unconsciously and never waste a breath on negativity. Feel (the breath) in your consciousness, feel it in your body. Feel it in the mind, and the soul will awaken. 

Yogi Bahajn

Ditt andetag är värdefullt

  • Du har tillgång till andetaget 24 timmar/dygn sju dagar i veckan
  • Du kan inte glömma det någonstans
  • Ingen kan stjäla det
  • Det kostar inget.
  • Det är åldersbefriat

Min intention är att du förälskar dig i ditt andetag för att därifrån utveckla en livslång medveten relation er emellan. Kursen är lättsam med andetaget i centrum. För att du enkelt ska kunna fortsätta på egen hand efter kursen, finns både film och en e-bok om andningsteknikerna du provat på samt tips på hur du skapar en ny och hållbar vana med ditt oumbärliga andetag.

Tvivlar du på mirakel? Ta ett djupt andetag. Tvivlar du fortfarande? Fortsätt andas och det kommer gå det upp för dig att allt är ett mirakel.

Min utbildning till yogalärare pågick under 13 månader med 240 timmar av lärarledd undervisning under åtta träffar. Mellan träffarna fick vi yoga och andningsövningar som skulle dokumenteras samt leda pass och delta i 20 pass. Utbildningen avslutades med en tre timmar lång tenta. Efter det har jag även gått en 8 dagars workshop med Guru Rattana med stort fokus på andning. Sedan ett år tillbaka har jag lett egna pass i yoga. Men andning har haft en stor del av mina andra workshops med dans, kreativitet och personlig utveckling jag lett under 20 år.